Home Articole Romania rateaza sansa uriasa de a deveni actor strategic in energie

Romania rateaza sansa uriasa de a deveni actor strategic in energie

5713
12
SHARE

De peste 20 de ani, Romania nu este capabila sa puna in functiune cele 2 reactoare nefunctionale din cele 4 construite la Cernavoda. Cu doar 2 reactoare, energia nucleara este pe locul 3 ca si contributor in sistemul energetic national. Daca ar fi avut 4 reactoare nucleare in functiune, Romania ar fi realizat cel putin 3 mari obiective strategice :

  1. Independenta energetica totala, prin sistarea importurilor de gaz din Rusia
  2. Exportator net de energie, Turcia oferind de peste 10 ani finantare pentru un cablu submarin prin Marea Neagra
  3. Capacitatea de a sustine energetic inclusiv Republica Moldova, pas esential pentru stoparea dependentei acestui teritoriu de Moscova

In anul 2016, mixul energetic al Romaniei a fost compus din energie furnizate de :

  1. Hidrocentrale –29,88%.
  2. Termocentralele pe cărbuni – 24,37%
  3. Reactoarele nucleare de la Cernavodă – 17,90%
  4. Gaze naturale – 15,18%
  5. Eoliene – 11,07%
  6. 6. Solara/fotovoltaice – 1,18%

Negocierile cu partea chineză pentru reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă trebuie să se finalizeze în acest an, dar este foarte important să ne gândim și la retubarea primelor două reactoare (1 și 2), a declarat, marți, la emisiunea Punctul de intalnire de la Antena 3, ministrul Energiei, Toma Petcu.

“Ceea ce își propune actualul Guvern, inclusiv Ministerul Energiei, este ca România să devină un jucător regional atât pe producția și vânzarea de energie electrică, cât și pe producția și vânzarea de gaze, în mod special. Și spun acest lucru pentru că, într-adevăr, și pentru noi, negocierile pentru reactoarele 3 și 4 cu chinezii trebuie să se finalizeze în acest an. De la preluarea mandatului, am accelerat în acest sens. Am avut o primă întâlnire cu partea chineză în care am punctat lucrurile care poate că în trecut nu erau agreate, nu erau convenite sau bine stabilite între cele două părți. Sunt anumite pretenții și din partea companiei chineze, dar și unele lucruri pe care și noi le putem accepta, pentru că se creează o societate mixtă în care să ne asigurăm ca acest proiect să meargă bine. În luna iunie vom mai avea o întâlnire cu dumnealor, pentru a pune la punct ce am punctat la întâlnirea din februarie. Noi spunem că, în mare parte, am găsit soluții și am vrea să le propunem părții chineze să vedem dacă le agreează. Acolo avem și o altă problemă: e foarte bine că vorbim despre extinderea reactoarelor 3 și 4, dar trebuie să vorbim și despre retubarea reactoarelor 1 și 2, pentru că mai au puțin și ajung la 30 de ani de producție, de existență și noi încă nu suntem pregătiți, din păcate, să facem această retubare’, a afirmat Petcu citat de Agerpres.

Ministrul Energiei a susținut, totodată, faptul că este nemulțumit de conducerea Nuclearelectrica, întrucât pentru proiectul de retubare încă se lucrează la un studiu de fezabilitate.

“(…) mi-am exprimat nemulțumirea față de conducerea SNN (Societatea Națională Nuclearelectrica S.A, n.r.), pentru că încă lucrează la un studiu de fezabilitate pentru această retubare, au strâns sumele necesare retubării, dar nu ar fi suficient. Noi, din 2020 — 2021 trebuie să demarăm aceste lucrări, astfel încât să ne încadrăm în termenul de 2025. Vorbim despre dezvoltare, dar trebuie să ne uităm și la ceea ce există. Dacă Guvernul actual nu intervenea la timp, exista riscul ca România să piardă ciclul integrat de producție a energiei electrice pe bază de combustibil nuclear. Decizia din decembrie 2015 de a rezilia contractul de furnizare a celor de la CNU (Compania Națională a Uraniului) de octoxid, materia primă prin care se produce energia nucleară, către SNN pe niște considerente spuse de Curtea de Conturi, vulnerabilizează foarte mult producția de energie electrică pe bază de combustibil nuclear”, a explicat ministrul de resort.

Acesta a adăugat că, în ceea ce privește Compania Națională a Uraniului s-au făcut eforturi pentru deblocarea unei tranșe din ajutorul aprobat de Comisia Europeană și să evite, astfel, intrarea societății în incapacitate de plată sau în insolvență.

“Am cerut și am fost susținut de Guvern ca această companie (CNU) să fie ajutată, iar acest ajutor a fost aprobat anul trecut de Comisia Europeană. Din păcate, acesta era blocat pe tranșa a doua pentru acest an, dar am reușit cu eforturi să deblocăm finanțarea pentru ca oamenii să-și primească banii și compania să nu intre în insolvență sau în incapacitate de plată. Am solicitat Corpului de Control al primului ministru să verifice condițiile în care s-au reziliat aceste contracte de furnizare dintre SNN și CNU, două companii de stat, și condițiile în care a devenit furnizor pentru SNN o companie străină. România trebuie să fie una dintre puținele țări care are capacitatea să-și producă și să-și extragă ca și minereu octoxid și să producă energie nucleară pe baza acestuia. Avem acea metodă CANDU 6 și suntem singura țară care o mai utilizează”, a subliniat Toma Petcu.

Conform oficialului, în cazul Regiei Autonome pentru Activități Nucleare (RAAN) există o problemă, iar pentru rezolvarea acesteia s-a aprobat în Guvern crearea Autorității de gestionarea a apei grele care să se ocupe de rezervele acestui combustibil.

“La RAAN am găsit o altă problemă, și anume faptul că societatea este în procedură de faliment, iar soluția pe care am găsit-o și am aprobat în Guvern un Memorandum în acest sens, este să creăm o Autoritate de gestionare a apei grele. Avem pe stocuri la Drobeta Turnu Severin o capacitate care ne asigură probabil 50 — 80 de ani, dacă avem reactoarele 3 și 4 în stare de funcționare. Importante sunt condițiile de păstrare, de securitate și asigurarea existenței acestei ape grele. Ca atare, creăm în cadrul Ministerului Energiei această Autoritate pentru că, în momentul în care vom avea înțelegerea cu partea chineză, atât rezervele de octoxid, cât și cele de apă grea vor veni ca aport de capital al statului român în această companie. Doamna Lulache pleacă (de la Nuclearelectrica, n.r.). Eu nu mă aplec asupra numelor, ci mă interesează foarte mult activitatea și ce back-up are în spate. Ce m-a deranjat atât la fosta conducere executivă, cât și administrativă a fost faptul că au neglijat acest contract de furnizare a octoxidului cu cei de la CNU și l-au tratat foarte ușor, din punctul meu de vedere. De asemenea, al doilea lucru a fost că nu sunt pregătiți pentru cele două retubări și suntem încă la nivelul studiului de fezabilitate”, a precizat ministrul Energiei.

Ministerul Energiei și reprezentanții companiei China General Nuclear Power Corporation (CGN) au convenit, în februarie, să accelereze negocierile pentru reactoarele nucleare 3 și 4, iar în acest context noua conducere a ministerului a discutat, miercuri, cu reprezentanții CGN despre asumarea unui calendar de acțiuni prin care negocierile pentru constituirea companiei de proiect să fie urgentate. Ambele părți și-au reafirmat, cu această ocazie, interesul pentru realizarea investiției de la Cernavodă.

La rândul lor, reprezentanții companiei chineze, conduși de către directorul de proiect pentru România, au arătat că sunt mandatați pentru o negociere mai flexibilă în anumite puncte, astfel încât discuțiile să fie accelerate.

Construcția reactoarelor nucleare 3 și 4 la Centrala Nuclearelectrică Cernavodă, operată de Nuclearelectrica, este proiect de investiții prioritar pentru România, aflându-se în Programul de Guvernare actual.

Pe 9 noiembrie 2015, reprezentanții Nuclearelectrica și China General Nuclear Power Corporation (CGN) au semnat Memorandumul de Înțelegere privind dezvoltarea, construcția, operarea și dezafectarea unităților 3 și 4 ale centralei nuclearo-electrice Cernavodă.

În data de 4 noiembrie 2016, Ministerul Energiei afirma într-un comunicat că România a investit deja peste 1 miliard de euro în infrastructura și necesarul tehnologic dedicat reactoarelor 3 și 4 de la CNE Cernavodă, avertizând, totodată, că fără punerea în practică a acestui proiect cheltuielile deja efectuate vor deveni pierderi certe pentru bugetul de stat.

Potrivit sursei citate, proiectul unităților 3 și 4 de la CNE Cernavodă răspunde cerințelor sistemului electroenergetic național în tranziția României către o economie fără emisii de carbon și contribuie decisiv la securitatea energetică a României și la menținerea stabilității prețului electricității la un nivel suportabil pentru consumatori.

Un comunicat al Fondului Proprietatea remis pe 3 noiembrie 2016 spunea că proiectul privind construcția reactoarelor 3 și 4 este nefezabil și ar putea crea mari prejudicii acționarilor Nuclearelectrica în cazul în care este continuat, având în vedere situația actuală a pieței energiei electrice, precum și prognozele pe termen lung.

12 COMMENTS

  1. Din pacate in ultima vreme Romania rateaza cu poata goala. Asemenea ocazii mai rar.

    off topic
    Vreau sa semnalez ceva strigator la cer. La Bran, castelul Bran, niste idioti au sapat la baza stancii care sustine castelul simbol. Chiar daca statul nu este proprietarul acestuia totusi cine aproba asemenea “lucrari” ? Inca doua; Biserica Neagra simbol al Brasovului este inconjurata de o centura de noroi, mai ales de cand cu ploile din ultima vreme. Nu se poate gasi o solutie, pavele, pietris (a fost) sau chiar asfaltare ? Castelul Cantacuzino din Busteni a ajuns un kitsch prin grija noilor proprietari, sculpturi care nu cadreaza cu arhitectura dominanta, foisoare din termopan, carciuma in interiorul castelului, etc.

  2. Psdul e responsabil de distrugerea educatiei, a sanatatii, a lipsei de autostrazi , a emigratiei romanilor, a manelizarii, a defrisarilor, a coruptiei, a birocratiei si a niveluli sectorului bugetar.
    Suntem in 2017 , romania s a dezvoltat inertial din cauza de ue si nato.

  3. Cum sa nu rateze cand are decidenti repetenti sau semianalfabeti cu diplome de carton? Cand numirile se fac politic sau pe cumetrii, incompetenta avand cele mai mari sanse la un concurs in sectorul public?

  4. In acest moment China face investitii in cadrul programului “OBOR” -(One) Belt and (One)Road.

    Noi facem agentii specializate pe apa grea, cand ar trebui sa facem o Agentie a Drumului Matasii, care sa integreze toate nevoile noastre de a atrage fonduri si negocia cu partea Chineza.(inclusiv apa grea).

  5. cand am zis eu ca Nea Nicu ne-a facut oameni….
    acum dintr-un popor de constructori (cu nejunsurile recunoscute) am ajuns… o natie de peticitori
    Barajele aduc cea mai mare ponedere energetica. Cine le-a facut, Boc si Nastase, Ciolos, Nicusor Dan, Ponta?! Nu!
    nimeni nu a mai facut nimic aici.

    • Cismarul saracu facea concirenta imperialilor cum era trendu fara sa ridice o caramida.Poporul asta le-a facut si e in stare sa mai faca.Buna o astfel de strategie energetica de independenta.Daca am avea alimentara sanitara militara economica sportiva educationala etc,am fi top natiuni.

  6. probabil ca cei din Vest nu doresc asta. In tara noastra cei din Vest sunt mai influenti decat cei din Est.

    • Da ma. Cum dracu. Tot cei din vest sunt de vina, noi ca votam niste dobitoci in parlament de aproape 3 decenii n-avem nici o vina nu-i asa? Dar e mult mai usor sa dai vina pe altii.
      Intotdeauna teoria conspiratiei, fie nu ne lasa altii fie daca nu putem da vina o bagam pe aia cu “asa a vrut Dumnezeu”. Noi niciodata nu ne asumam nimic, suntem perfecti.
      Ia zi-mi si mie de ce mama ma-sii ar vrea vestul ca noi sa importam gaz din Rusia in loc sa fim independenti energetic. Hai zi. Ce are de castigat?

Leave a Reply