România a devenit raiul contrabandiştilor de droguri, mărfuri falsificate sau furate pe fondul complicităţii statului.

Autoritatea Vamală nu are funcţionale scannerele de containere din Portul Constanţa şi din alte puncte vamale de peste 7 ani.

România se laudă cu un PIB mărit, cu o creştere economică de ani buni, in timp ce evaziunea muşcă puternic din incasarile statului. Stat, care, prin politicile sale, îşi sabotează singur eforturile si contribuie decisiv la probleme bugetare, dar şi la drame generate de traficul de droguri. 

Un anchetă publicată de Radio Europa Liberă demonstrează, cu probe, că Autoritatea Vamală Română este complicele principal al contrabandiştilor care fac şvaiţer ţara noastră de ani de zile.

În 2021, România s-a angajat să cumpere în sfârșit scanere noi pentru vămi. Au trecut doi ani, dar achiziția pentru echipamentele care pot depista mărfuri nedeclarate nu a început încă. Angajamentul e inclus în PNRR, iar banii europeni pot fi accesați până în 2026, scrie Anca Grădinaru de la Radio Europa Liberă.

De șapte ani, Autoritatea Vamală Română (AVR) nu mai are scanere funcționale la punctele de intrare în țară, cu excepția celui din Portul Constanța Sud, cumpărat din China, care are 18 ani și mai poate fi folosit doar până în februarie 2028.

Volumul zilnic de mărfuri din acest port este uriaș -300 de importuri, iar bătrânul scaner verifică doar 60 dintre ele. Ar fi nevoie de mult mai multe.

În lipsa lor, o companie globală specializată în logistica mărfurilor și servicii maritime, care are activitate în Portul Constanța, s-a oferit să cumpere din banii săi un scaner în valoare de 15 milioane de euro, până la sosirea celor din bani europeni pe care ar trebui să le ia statul.

Scanerul este un produs american, iar cu ajutorul său, ar putea fi depistați inclusiv imigranți ascunși în containere.

De ce face o firmă privată o asemenea investiție care intră, în mod normal, în sarcina autorităților?

„Ca să grăbească procesul de ieșire a mărfurilor din Portul Constanța, să fie o transparență mai mare și ca să vadă dacă în containere sunt imigranți, de exemplu”, a explicat pentru Europa Liberă o persoană familiarizată cu tranzacțiile masive de mărfuri.

Toate celelalte 15 scanere ale Autorității Vamale sunt stricate

La solicitarea Europei Libere, Autoritatea Vamală Română a explicat că toate celelalte 15 scanere din gestiune nu funcționează din anul 2016 pentru că nu are cine să le repare.

„Potrivit Normelor de Securitate Radiologică, pentru a utiliza sistemele mobile pentru controlul vamal nedistructiv al mijloacelor de transport și containerelor, este necesară asigurarea serviciilor de mentenanță. În lipsa asigurării serviciilor de mentenanță, nu a fost posibilă prelungirea autorizației de utilizare C.N.C.A.N. (n.r. Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare)” – Autoritatea Vamală Română

Un fost oficial guvernamental ne-a spus povestea singurului scaner funcțional.

„A fost cumpărat cu ocazia vizitei lui Adrian Năstase în China, când era premier. Atât de mult și-au dorit chinezii să-și amplaseze tehnica în port, încât Administrația Porturilor a cumpărat scanerul. Asta desi noi aveam finanțare prin proiectul PHARE al Uniunii Europene”, povestește fostul oficial guvernamental pentru Europa Liberă.

Aceeași sursă spune că scanerele la vămi au rolul de a descuraja contrabandiștii. „Știind că există control automat la vamă, tentația de a trafica e mai mică”, scrie Anca Grădinaru.

„Nu se vrea să avem scanere în vămi. Stricarea acestor scanere s-a făcut lovindu-le cu TIR-urile, chipurile accidental, și nu au mai putut fi folosite în scopul pentru care au fost instalate. Toate cifrele indică faptul că lipsa acestor scanere din punctele de intrare și ieșire din țară aduce un prejudiciu puternic la bugetul de stat. Vă dau un exemplu din zona de țigări, cel puțin un miliard este pe an suma care, în loc să intre în buget, se duce pe piața neagră” spunea atunci, Eugen Teodorovici.

Miza depistării mărfurilor nedeclarate sau contrafăcute în țară este uriașă pentru că, în România, taxa pe valoare adăugată se încasează la vamă.

Dotarea vămilor cu scanere, obligație asumată de România prin PNRR

În răspunsul trimis Europa Liberă, Autoritatea Vamală Română admite că existența scanerelor la granițe este o obligație a României ca membru al Uniunii Europene. Granițele de est ale României sunt și granițele Uniunii Europene.

De altfel, și când s-au cumpărat alte scanere pentru vămi, la începutul anilor 2010, achiziția s-a făcut tot la insistențele Uniunii Europene.

Iar în 2021, UE a pus la dispoziția statelor membre un miliard de euro pentru dotarea cu tehnică de supraveghere și depistare a infracțiunilor a vămilor.

Cotinuarea aici :

https://romania.europalibera.org/a/romania-s-a-angajat-sa-cumpere-scannere-pentru-vami-de-doi-ani-dar-nu-a-inceput-achizitionarea-lor-in-trei-ani-expira-finantarea-de-la-ue/32561590.html

1 COMMENT

  1. O mica statistica a politicienilor in complicitate cu stelarii si marii capi de lux: pana prin anii 2005, scursurile adunau bani la geru fara limite din prostitutie si trafic de fetite si, vanzari la fier vechi a orice desi erau in stare buna tot ce vindeau, dupa 2005 prin fabrici de acte pe imobiliare si trafic de orice inclusiv mercur pana cand nu au mai avut resursa de bani negri, apoi au inceput cu fonduri din bugetul statului si parandarat cam 30% din orice, s-au blocat pentru ca resursele erau scazute si au inceputa cu gazele si gpl-ul din care scot triplu fata de ce incasau de la pestii traficanti(caposii incasau cel puitin 4-5 mii euro saptamanal prin soferii de autocare, se intalneau noaptea si serviciile erau perfecte), acum se tin tare cu dintii de gpl pana descopera alta resursa prin care sa fure in complicitate cu stelarii din orice domeniu. De ce am crede ca metehnele si obiceiurile se schimba la ursarii care au coplesit rara si politica romaneasca?

Leave a Reply