Un fost comandant NATO dezvaluie batalia din adancul oceanelor
Despre un conflict ce se desfasoara in adancimile oceanelor vorbeste un fost important comandant NATO. Această nouă luptă se duce sub valuri. Dar, la fel ca în campaniile anterioare din Atlantic, este un conflict pe care SUA și aliații săi nu își pot permite să-l piardă, scrie într-o analiză CEPA amiralul (r) James G. Foggo III, fost comandant al Forțelor Navale ale SUA din Europa și Africa și al Comandamentului Forțelor Aliate Întrunite din Napoli, scrie tvr.ro.
O bătălie pentru domeniul submarin dintre America de Nord și continentul european era deja în desfășurare în 2016, am avertizat în acel an eu și colegul meu, Dr. Alarik Fritz. Orice îndoieli cu privire la acest lucru au fost cu siguranță înlăturate de atacul neatribuit din septembrie asupra gazoductului Nord Stream 2 din Marea Baltică de către un adversar nefast.
Acesta nu a fost un accident – mai degrabă a fost un sabotaj deliberat – după cum au declarat anchetatorii suedezi și Uniunea Europeană. Până în prezent, niciun actor statal sau non-statal nu și-a asumat meritele pentru acest act, deși speculațiile răspândite învinuiesc Federația Rusă pentru explozii.
„Aceasta nu este o luptă cinetică”, am scris în 2016. „Este o luptă între forțele rusești care sondează slăbiciunile și forțele de război antisubmarin (ASW) ale SUA și NATO care protejează și descurajează. La fel ca în Războiul Rece, mizele sunt mari”.
În orice caz, mizele au crescut acum. Există numeroase amenințări sub suprafața mării, inclusiv cele mai evidente, cum ar fi submarinele avansate ale Rusiei, care, deși nu sunt la fel de bune ca Virginia din SUA sau clasa Astute din Marea Britanie, sunt totuși foarte bune. Ceea ce s-a schimbat cu adevărat este înțelegerea modului în care societatea occidentală este dependentă de rețelele de cabluri submarine pentru elementele esențiale ale vieții de zi cu zi. Acolo unde odinioară erau linii telefonice, fundul mării este acum traversat de cabluri de date de care depinde lumea modernă – sistemele noastre militare și financiare sunt foarte dependente de ele. Mai mult de 95% dintre canalele de comunicații sunt submarine.
Un raport din 2017, scris de Rishi Sunak, pe atunci deputat în Parlament, în prezent prim-ministru al Marii Britanii, și aprobat de amiralul (r) James Stavridis, fost comandant suprem aliat al NATO, a subliniat acest aspect.
„Canalizate prin puncte de înfundare expuse (adesea cu protecție minimă) și locațiile lor izolate în adâncuri, în întregime publice, arterele de care depinde internetul și lumea noastră modernă au fost lăsate extrem de vulnerabile”, se arată în raport.
Cum am ajuns aici? Prima bătălie a Atlanticului a avut loc în timpul Primului Război Mondial. Marina germană a perfecționat submarinul, o navă cu motor diesel care își încărca bateriile la suprafață pentru a se putea scufunda ulterior cu ajutorul bateriei și a face ravagii în convoaiele aliate care traversau Oceanul Atlantic. Germanii au luat decizia strategică de a desfășura un război submarin fără restricții împotriva navelor comerciale, iar atunci când U-21 a scufundat Lusitania, un vas de croazieră sub pavilion britanic cu mulți americani la bord, actul a contribuit la intrarea Statelor Unite în război. Acest lucru a schimbat cursul lucrurilor pe teren, iar Germania imperială a suferit o înfrângere umilitoare, ceea ce a dus la Tratatul de la Versailles, care a fost dezechilibrat. Ascensiunea ulterioară a nazismului a provocat o reîntoarcere a conflictului cu puterile aliate în cel de-al Doilea Război Mondial, scrie tvr.ro
Statele Unite și aliații săi au simțit curând furia unei forțe submarine germane experimentate și mult îmbunătățite în cea de-a doua bătălie a Atlanticului. Conduși de amiralul de flotă Karl Dönitz, el însuși un erou al submarinelor din Primul Război Mondial, germanii au făcut ravagii în convoaiele care furnizau materiale de război vitale. După Pearl Harbor, Statele Unite au aruncat din nou în luptă toată greutatea puterii lor industriale și a know-how-ului tehnologic. 1942 și 1943 au fost ani cruciali în cea de-a doua bătălie a Atlanticului. Filmul clasic „Das Boot”, lansat în 1981, relatează dispariția definitivă a unei forțe care a fost depășită numeric și tehnologic. Pierderile submarinelor germane au fost uluitoare – din cei 40.000 de militari de submarine care au plecat pe mare în timpul războiului, aproape 30.000 au pierit.
După înfrângerea Germaniei naziste și a Japoniei imperiale, nu a trecut mult timp până când Statele Unite și aliații săi au intrat într-o competiție bipolară cu Uniunea Sovietică, ceea ce a dus la Războiul Rece. Această a treia bătălie a Atlanticului a dus la o cursă a înarmării nucleare și navale între Statele Unite și Uniunea Sovietică. Strategia noastră a fost una care impunea costuri, cu care nici baza industrială, nici Partidul Comunist nu au putut ține pasul, contribuind în cele din urmă la căderea Zidului Berlinului în 1989 și la prăbușirea Uniunii Sovietice în 1991.
În ciuda speranțelor privind dividendele păcii, nu a existat o pauză. După câțiva ani haotici, fostul agent KGB, Vladimir Putin, a apărut ca moștenitor aparent la Moscova. Discursul provocator și combativ al lui Putin de la Conferința de Securitate de la München din 2007 a dat tonul pentru forma lucrurilor care aveau să vină. În 2008, Rusia a invadat Georgia și a început o nouă eră de competiție mai acerbă, care a atins apogeul în februarie 2022, odată cu invadarea totală a Ucrainei.
În ciuda eșecurilor rusești pe uscat și pe mare – inclusiv pierderea jenantă a navei amiral rusești „Moskva” din Marea Neagră, un program secret rămâne viabil și letal. Acesta este forța submarină rusă. Rusia a continuat să toarne ruble în biroul de proiectare rusesc și în forța de submarine, deoarece o consideră o strategie asimetrică care poate provoca Occidentul.
În ceea ce privește tehnologia și silențiozitatea, forța submarină a Statelor Unite este numărul unu în lume, Rusia, nu China, fiind amenințarea care bate pasul pe loc. Rusia a produs în mod constant submarine cu propulsie nucleară de înaltă calitate, care sunt revoluționare în sine, de la clasa Noiembrie la Victor I, II și III, la clasa Alfa, cu corpul din titan pentru scufundări profunde, la clasele Mike, Sierra și Akula, și acum la navele actuale din clasele Severodvinsk și Belgorod. Este suficient să spunem că Severodvinsk este un adversar foarte capabil, echipat cu rachete de croazieră și torpile de ultimă generație, dar nu poate întrece navele americane din clasa Virginia și trebuie să rămână așa. Belgorod este o nouă clasă de submarine cu o capacitate curioasă de dublă misiune. Acesta transportă torpila din clasa Poseidon, pe care Putin însuși a dezvăluit-o în urmă cu câțiva ani, cu propulsie nucleară autonomă care poate transporta arma cu mare viteză peste Oceanul Atlantic și un focos cu dublă utilizare, convențională sau nucleară. În plus, submarinul este echipat cu un minisubmarin de scufundare care ar putea amenința infrastructura critică subacvatică occidentală.
Lucrând împreună cu aliații, putem atenua amenințarea. Este atât o chestiune de noroc, cât și oportun faptul că NATO a înființat un nou Comandament al Forțelor Întrunite pe această parte a Atlanticului. JFC Norfolk și comandamentul asociat al Flotei a doua a SUA au ca misiune siguranța și securitatea podului transatlantic. Atlanticul nu este singura cale navigabilă contestată. Prezența Rusiei în Arctica, Marea Baltică, Marea Mediterană și Marea Neagră este, de asemenea, problematică.
Prin crearea și aderarea la o strategie maritimă robustă, NATO poate depăși aceste provocări. Investițiile în războiul subacvatic, adică submarine, sisteme pilotate de la distanță sau autonome, supraveghere subacvatică și o rețea care să sprijine o imagine operațională comună pot contribui la creșterea transparenței apelor contestate și la facilitarea problemei țintirii.
Aderarea Suediei și Finlandei la NATO va transforma Marea Baltică într-un lac NATO. Nu se poate spune același lucru despre Marea Neagră, care nu are o prezență maritimă NATO în acest moment, o problemă care trebuie rectificată în curând. Același lucru se poate spune și despre Arctica, care devine rapid mai mult albastră decât albă din cauza schimbărilor climatice, ceea ce duce la o prezență sporită a traficului maritim.
Mai sunt încă multe de făcut pentru a câștiga cea de-a patra bătălie. Haideți să ne apucăm de treabă, concluzioneaza amiralul Foggo.