Guvernul a decis să legifereze bacşişul, care va fi evidenţiat pe un bon fiscal separat, decizia fiind luată prin ordonanţă de urgenţă aprobată miercuri şi urmând să fie aplicată de la data publicării actului în Monitorul Oficial.
Prin bacsis se întelege orice sumă de bani oferită în mod voluntar de client, în plus faţă de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de către operatorii economici, precum şi restul dat de vânzător clientului şi nepreluat de acesta în mod voluntar. Bacşişul nu poate fi asimilat unei livrări de bunuri sau unei prestări de servicii, se arată în proiectul de ordonanţă de urgenţă a Guvernului.
Este interzis firmelor să condiţioneze, sub orice formă, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordarea bacşişului. Sumele încasate suplimentar, înregistrate fiscal şi contabil, se evidenţiază pe un bon fiscal distinct.
Firmele stabilesc, printr-un regulament de ordine interioară, dacă veniturile provenite din încasarea bacsisului rămân la dispozitia lor sau constituie o sursă de alte venituri care se distribuie salariatilor.
Impozitarea propusă vizează taxarea bacşişului ca profit al operatorului economic în cazul în care acesta nu se distribuie salariaţilor, respectiv cu 16% pe profit sau 3% pe venit în cazul microîntreprinderilor, bacşişul nefiind cuprins în sfera TVA.
Dacă se decide repartizarea către salariaţi, se impozitează veniturile angajatului din alte surse cu 16%, prin reţinere la sursă, iar sumele suplimentare nu sunt cuprinse în baza de impozitare a contribuţiilor sociale şi a contribuţiilor sociale de sănătate.
La ora începerii programului de lucru, banii personali deţinuţi de angajaţii firmei care îsi desfăsoară activitatea în unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, sunt înregistraţi într-un registru de bani personali, special întocmit în acest sens.
Orice sumă de bani înregistrată în plus fată de suma înregistrată la ora începerii programului de lucru nu reprezintă sumă justificată prin registrul de bani personali. Modelul, continutul registrului de bani personali precum si procedura de înregistrare a acestuia la organul fiscal, se aprobă prin ordin al ministrului Finantelor Publice.